SP-Fractie op pad

11 september 2007

SP-Fractie op pad

SP-fractie op pad

Hoe zit het met de lelieteelt in Drenthe. Kan de verbreding van de N33 goedkoper. Wat vinden buschauffeurs van het OV in Drenthe. Hoe gaat het met de actie voor behoud van de zwembaden in de gemeente Emmen. Hoe verlopen de contacten van de provincie Drenthe met de EU-geldpotten in Brussel.

De vergaderingen op het provinciehuis in Assen beginnen weer in september. Tijdens de zomer vinden die niet plaats. Voor de SP-fractie was er mooi de gelegenheid om eens wat dieper op bepaalde onderwerpen in te gaan. Of om gewoon eens van gedachten te wisselen met mensen met verstand van zaken.

Premier Balkenende liet weten dat we van de “zesjescultuur” af moeten. Mensen moeten willen excelleren. De concurrentie aan willen gaan. Er tegenaan! Ik snap dat niet.

Om te beginnen omdat het kabinet Balkenende zelf de “onvoldoende cultuur” uitdraagt. Te weinig verbetering als het gaat om betere jeugdzorg. Afgeknepen WSW-bedrijven. De thuiszorg in het slop. En wat al niet meer.
Maar ook omdat het een bedekte beschuldiging is aan de samenleving. Wij Nederlanders willen er zelf eigenlijk helemaal niks van maken. Dus deugt er iets niet? Eigen schuld, dikke bult! U moet uw werk gewoon beter doen.
Maar ja. Als het steeds allemaal meer om de winst en het grote geld gaat in de samenleving, dan draaien al die mensen die gewoon graag hun werk goed willen doen vast.

Als SP-fractie maken we, sinds we in maart in Provinciale Staten zitting namen, ons druk voor meerdere punten. Invoeren van een electronisch patiëntendossier. Gratis busvervoer voor leerlingen van het middelbaar onderwijs. Betere treinverbindingen rond Emmen. Geen uitbreiding van de vuilverbranding Wijster. En we doen ons best om ons te verdiepen in tal van onderwerpen.

Maar een beetje gelijk moet ik Balkenende toch geven. Als SP mogen wij eigenlijk nooit tevreden zijn met wat we zoal doen. Wij moeten er alles aan doen om de mensen zo goed mogelijk terzijde te staan. Goed is wat dat betreft nooit goed genoeg. De lat ligt altijd net even hoger. Op zich geen probleem. Dat is te doen. In Drenthe is nog heel veel op te pakken.

Onze SP-fractie heeft er zin in. En als u tips hebt wat we aan moeten pakken of hoe we ons werk beter kunnen doen, laat het weten!

Philip Oosterlaak