h

Kostenplaatje westerveld

20 september 2007

Kostenplaatje westerveld

De rekening bij de mensen in Westerveld

Het hele college naar huis in de Drentse gemeente Westerveld. De wethouders en ook de burgemeester konden vertrekken. Na een vernietigend rapport over de manier waarop het college met de kwestie Darp was omgegaan viel het doek voor de Westerveldse bestuurders. Althans, men vertrekt en maakt aanspraak op “een regeling”. Maar wat gaat dat kosten?

De rekening bij de mensen in Westerveld

Het hele college naar huis in de Drentse gemeente Westerveld. De wethouders en ook de burgemeester konden vertrekken. Na een vernietigend rapport over de manier waarop het college met de kwestie Darp was omgegaan viel het doek voor de Westerveldse bestuurders. Althans, men vertrekt en maakt aanspraak op “een regeling”. Maar wat gaat dat kosten?

Uiterste omzichtigheid op het gemeentehuis. Natuurlijk, de gemeente voert een “transparant” beleid. Maar niet alles kan zomaar op straat. De fracties in de gemeenteraad hebben besloten tot een respectvolle afwikkeling van het door de Kroon te verlenen eervol ontslag en een passende vertrekregeling zo staat er te lezen in een verklaring van de gemeenteraadsfracties. Maar wat dat de gemeenschap gaat kosten, dat wordt niet vermeld.

De SP in Westerveld was de afgelopen maanden nauw betrokken bij de kwestie Darp. Het dorp nam geen genoegen met de manier waarop het schoolhoofd door de gemeente werd ontslagen. De gemeenschap stond op de achterste benen. De SP had daarbij een luisterend oor voor alle betrokkenen en steunde het dorp in het protest. De conclusie van de commissie Middel die voor de gemeente onderzoek deed naar het bestuurlijk functioneren van het gemeentebestuur, bevestigde wat de SP al eerder vastgesteld had in het rapport van Renee Westerhof. Een ivoren toren op het gemeentehuis en geen enkel initiatief vanuit het gemeentebestuur om samen met de mensen in Darp tot een oplossing te komen. Uiteindelijk kon ook de gemeenteraad niet om deze conclusies heen en zei het vertrouwen op in het college, nadat burgemeester en wethouders te kennen hadden gegeven niets met het rapport Middel te willen doen.

Wanneer een wethouder of een burgemeester ontslag krijgt, dan kan men aanspraak maken op wachtgeld. Een over het algemeen riante regeling, afhankelijk van de duur dat men bestuurder was. Met een uitkeringshoogte van 80% in het eerste jaar en 70% de jaren daarna. Uitgaande van een salaris van ruim 5000 euro bruto per maand mogen de werkloze bestuurders vooralsnog financieel niet klagen. Ron Esseveld van de SP-afdeling Westerveld deed enig rekenwerk. ,,Als de ex-wethouders de volledige wachtgeldperiode uit zouden zitten en tussentijds geen werk zouden aanvaarden, dan kan het ontslag van deze bestuurders de gemeenschap zo’n 800.000 euro kosten de komende jaren.’’ De mogelijke financiële gevolgen van het ontslag van de burgemeester vanwege wachtgeld becijfert Esseveld op rond de 330.000 euro. ,,Bij elkaar praten we over een mogelijk bedrag van meer dan een miljoen, voor de financiële regelingen rond het vertrek van de gemeentebestuurders. Omgerekend per hoofd van de bevolking ongeveer zes tientjes, Dan weten we waar we het over hebben’’.

Esseveld heeft geen behoefte aan natrappen, maar is evenmin gecharmeerd van de rookgordijnen op het stadhuis over de financiële gevolgen van de crisis . ,,In de kwestie Darp behandelde het gemeentebestuur de gemeenschap als kleine kinderen. Dat kost nu uiteindelijk heel veel geld. Aan wachtgelden en aan tal van andere kosten. Ook persoonlijk hakte het er bij alle betrokkenen behoorlijk in. Dat is zo. Maar ik blijf van mening dat de mensen in Westerveld het recht hebben te weten wat dit allemaal kost. Naar onze mening moet de gemeente hierover openheid van zaken geven.’’

https://westerveld.sp.nl/bericht/19591/070913-kostenplaatje_affaire_obs_...

U bent hier