Paarden meer waard dan mensen?

6 juli 2007

Paarden meer waard dan mensen?

De SP fractie in de Provinciale Staten van Drenthe is teleurgesteld om het feit dat er door de provinciale staten geen geld beschikbaar wordt gesteld voor het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD).
De inwoners van Drenthe dreigen nu de komende jaren verstoken te blijven het veilig en verantwoord raadplegen van hun medische gegevens door de huisartsen op 3 Drentse huisartsenposten.

De Provinciale Staten hebben niet de moed gehad om het algemeen maatschappelijk belang van de inwoners te laten prevaleren.
De SP vraagt zich af welke afwegingen er door de fracties worden gemaakt.
Er werd zelfs door de VVD gesuggereerd dat statenlid Ko Vester handelde uit eigenbelang en zij geen behoefte hadden aan Amsterdamse toestanden.
Dit was voor de VVD reden om tegen de motie van de SP te stemmen.
Vester heeft geen persoonlijk belang bij het EPD. Als medewerker in loondienst bij de Stchting Centralehuisartsendienst Drenthe op het vlak van automatisering wordt hij daar geen cent wijzer van. Binnen Provinciale Staten is dit alles bekend en ook doorgesproken met CvdK Ter Beek. Om echter ook de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen zagen de SP en Vester er van af dat Vester het woord voerde over deze kwestie en onthield hij zich van stemming. Dat Vester de door de SP ingediende motie mede ondertekend had vond de SP geen probleem.
Het is zeer ondermaats dat de VVD die de ontwerp motie de hele dag in haar bezit heeft de hele dag in de wandelgangen druk met ons in gesprek is over het onderwerp maar niet het fatsoen heeft om ons er op te attenderen op de ongebruikelijke ondertekening. Onfatsoenlijk, oncollegiaal en heel erg ondermaats!
De Centrale Huisartsendienst Drenthe (CHD) heeft voor het EPD een bedrag gevraagd van € 210.000. Dat is omgerekend naar het aantal inwoners van Drenthe nog geen 37 cent per inwoner.
De SP-motie kreeg slechts steun van GroenLinks en 1 stem van de Christen Unie.
De SP vindt het een gemiste kans voor de PvdA, VVD, CDA en Christen Unie (2) om nu is iets breed te doen voor Drentse bevolking.
Jammer inwoners van Drenthe, jammer Zorgbelang, jammer CHD, jammer artsen. Jullie zullen nog een aantal jaren geduld moeten hebben.
Als paard kun je nog genieten van een gesubsidieerde stal en ondergrond tijdens het CHIO te Zuidlaren (€ 120.000)