Drentse politiek geeft geen geld voor Waarneemdossier Huisartsen

5 juli 2007

Drentse politiek geeft geen geld voor Waarneemdossier Huisartsen

Zowel Gedeputeerde Staten van Drenthe als Provinciale Staten zijn niet bereid om geld beschikbaar te stellen voor verdere uitrol van het Waarneemdossier Huisartsen over de provincie. Dat bleek bij de behandeling van de “voorjaarsnota 2007” op woensdag 4 juli. De CHD had aan de provincie gevraagd om substantieel bij te dragen in het project, waar in totaal 350.000 euro voor nodig is om de posten in Emmen, Assen en Meppel en de huisartsen aan elkaar te koppelen

De gedeputeerde, Anneke Haarsma (PvdA) , vindt het patiëntendossier wel een goede zaak, maar financiering ligt niet op de weg van de Provincie, vindt zij. De zorgverzekeraar moet in haar ogen de kosten betalen. Een motie van de SP om maximaal 210.000 euro beschikbaar te stellen, om zo ook de zorgverzekeraar Achmea te stimuleren om de rest op tafel te leggen, kreeg om uiteenlopende redenen onvoldoende steun van andere fracties. Onder andere omdat landelijk door VWS het beeld wordt opgehouden dat in 2009 een landelijk dekkend patiëntendossier in de lucht is.

Directeur Maarten Stuker spreekt zijn teleurstelling uit over het besluit van Provinciale Staten. “De signalen voorafgaand aan de vergadering waren anders dan de uitkomst van de bijeenkomst. Wij gaan echter niet bij de pakken neerzitten. De CHD gaat zich nu breed beraden welke stappen nog kunnen worden gezet om het in Hoogeveen zo succesvolle project alsnog op korte termijn verder uit te rollen. Dat gebeurt met het projectteam, de Raad van bestuur en de Raad van Toezicht.”