SP duikt in bijstandswet

12 april 2007

SP duikt in bijstandswet

De fractie van de SP Drenthe heeft vragen gesteld aan de voorzitter van Provinciale Staten over de WWB (Wet Werk en Bijstand). Het gaat over het aantal vragen volgens art. 81 van die wet. Dit artikel geeft een bijzonder bevoegdheid aan de voorzitter. Als mensen in financiƫle nood zitten en direct hulp nodig hebben, dan kunnen zij de voorzitter van Provinciale Staten een brief schrijven en om hulp vragen. De voorzittermoet dan op korte termijn reageren. Dit kan door een bestuursbesluit tot verstrekking van voorschotten of een maatregel naar een gemeente om haast te maken met de aanvraag voor bijstand.

De SP stelt deze vragen om inzicht te krijgen naar het aantal en de toename van die art.81 procedures. Het zal een basis vormen voor nader onderzoek over het armoede vraagstuk in Drenthe. Zo'n 45.000 mensen in Drenthe leven in diepe armoede. De SP wil daar daadwerkelijk iets aan doen. Het begint met het weten over het hoe en wat.

Renee Westerhof