Brood op de Plank

30 april 2005

Brood op de Plank

Hoe is het toch mogelijk dat in een rijk land als het onze mensen niet rond kunnen komen van het geld dat ze verdienen met een baan of, als ze die kwijt zijn of niet hebben, van een uitkering? Gelijk delen in de welvaart is al lang verleden tijd. En dat is volkomen fout vindt de SP.

Tijdens de derde inloopavond van de SP in Gieten was wethouder Hans Polman (PvdA) van de gemeente uitgenodigd om iets te vertellen over de mogelijkheden die de gemeente heeft om mensen te helpen, die in de financiële problemen zijn beland. Hij ging uitvoerig in op het gekozen onderwerp: de sociale voorzieningen in onze gemeente.

Het blijkt onder meer dat ongeveer 40% van het Sociaal Fonds dat ter beschikking is om mensen, die niet (meer) rond kunnen komen, niet wordt gebruikt. Het blijft wel beschikbaar in het Sociaal Fonds, dat ruimte voldoende biedt om bij te springen. Het is gemeenschapsgeld dat dus niet wordt benut waarvoor het bestemd is. Wethouder Polman betreurt dat ten zeerste. Tijdens die avond werd hem gevraagd hoe mensen worden geïnformeerd dat de mogelijkheden voor financiële hulp er wel degelijk in onze gemeente zijn. Want onze gemeente doet het wat de voorzieningen betreft beslist niet slecht. Alleen vergeleken met de landelijke cijfers maken minder mensen gebruik van die voorzieningen.

De wethouder antwoordde dat ouderen vanaf 75 jaar tweemaal per jaar worden bezocht en als mensen die bijvoorbeeld bijstand ontvangen in moeilijkheden komen, kennen ze vaak wel de weg naar de betrokken ambtenaar. Toch moeten er veel meer mensen zijn die voor een voorziening in aanmerking komen. Als ze via een schuldsanering bekend worden, is het eigenlijk te laat. Het probleem is hoe die groep mensen te vinden.
Opgemerkt werd dat mensen vaak niet weten waar ze moeten zijn. Folders zijn moeilijk leesbaar. Mensen schrikken terug voor de "papierwinkel" of schamen zich (overigens onterecht) dat ze financiële hulp nodig hebben en willen er niet voor uitkomen. Voor velen is het gemeentehuis in Gieten niet eenvoudig te bereiken en is de drempel eigenlijk te hoog.

Hans Polman merkte op dat door publicaties bijvoorbeeld in De Schakel wordt geprobeerd om mensen te bereiken. De wethouder heeft toegezegd de leesbaarheid en toegankelijkheid van de folders nog eens te bekijken. De vaak juridische, gemeentelijke taal is kennelijk niet voor iedereen duidelijk. De werkgroep SP zegde haar medewerking toe om samen het probleem op te lossen. En.... wellicht wordt er in De Schakel nog wat meer aandacht geschonken aan dit probleem.

De werkgroep van de SP in onze gemeente wil mensen proberen te helpen om de weg te vinden naar de voorzieningen die er voor financiële hulp zijn. Ze kunnen contact opnemen met Jan Roosingh van de werkgroep SP, telefoon 0592 - 27 42 63. Ook als men mensen kent, die dat zelf niet kunnen of willen, kan men ze een dienst bewijzen door ze op te geven, zodat er wat aan kan worden gedaan. De gemeente houdt nu ongewild geld op de plank, maar iedereen moet brood op de plank en als het kan er ook nog wat op!