Marijnissen omarmt Drenthe

27 oktober 2004

Marijnissen omarmt Drenthe

Hij komt graag in de provincie. Want de Haagse werkelijkheid is niet de werkelijkheid van de Nederlandse bevolking vindt jan Marijnissen, SP-fractievoorzitter in de Tweede Kamer. Hij streek gisteren vergezeld door zijn, woordvoerder neer in Assen. Voor een driedaags bezoek aan Drenthe. Om de opvattingen van Drenten over uiteenlopende onderwerpen te vernemen.

In zijn kielzog geen cameraploegen of andere vertegenwoordigers van de media. Dat leidt bij zijn gesprekspartners alleen maar af. "Ik praat graag een op een", zegt hij vlak voor hij in het Drents Museum aan zijn reeks van werkbezoeken begint. "Ik neem er tijd voor, 's avonds in de kroeg trouwens ook. Daar hoor je ook heel veel."
Met zijn aanpak en benadering van werkbezoeken verschilt Marijnissen nogal van zijn medekamerleden. Die doen de regio nog wel eens in een dag. Veel onderwerpen samengeperst in een paar uurtjes. Dat komt de diepgang van de gesprekken meestal niet ten goede. "En omdat partijen vaak met een delegatie op bezoek komen, hebben die bijeenkomsten doorgaans het karakter van een toneelstuk."

Sinds januari toert Marijnissen door Nederland. Onlangs nog was hij in Friesland waar hij op bezoek ging bij een verpleeghuis en zich verdiepte in de ontwikkelingen op het platteland. In Drenthe legt, hij vandaag en morgen bezoeken af bij Astron in Dwingeloo en staan gesprekken met een boerenfamilie en Molukkers op het programma.
Marijnissen komt niet alleen naar Drenthe om opvattingen op te zuigen om daar in Den Haag zijn voordeel mee te doen. Het zit hem dwars. dat de SP in dit gewest nog nie zo'n grote electorale sprong voorwaarts heeft gemaakt dan in andere provincies.

"In alle provinciale staten van Nederland zijn we als partij vertegenwoordigd. Behalve in Drenthe. Daar gaan we verandering in brengen."

Gaat hij tijdens zijn tournee door de provincie ook nog in op de-actuele politieke ontwikkelingen in Den Haag? "Daar kan ik natuurlijk niet helemaal aan voorbijgaan. Er zitten haarscheurtjes in de coalitie van CDA, VVD en D66. Mensen die op het CDA hebben gestemd om de christelijkce sociale inslag van deze partij komen nu van een koude kermis thuis. Zes procent van hen, heeft enquêteur Maurice de Hond mij uitgelegd, zou als er nu verkiezingen worden gehouden op de SP stemmen. Daar kun je hoop aan ontlenen."

© Dagblad van het Noorden 28-10-2004, Martin de Bruin.

© Dagblad van het Noorden 28-10-2004, Han de Graaf.