Bezoek aan veeboer Jan Bos in Hijken

29 oktober 2004

Bezoek aan veeboer Jan Bos in Hijken

Op vrijdagochtend heeft Jan Marijnissen een bezoek gebracht aan de stierenmester omdat hij "alles wil weten over het bedrijf." Tijdens het kennismakingsgesprek in huis bij een kopje koffie vertelde Jan Bos hoe hij boer is geworden en wat zijn motivatie is om, ondanks alle financiële tegenslagen in de agrarische sector, toch door te gaan met boer te zijn.

De stallen en stieren werden bekeken en de tractoren en de werktuigen in de werkschuur. Er volgde een rondwandeling langs de weilanden van Jan Bos met uitleg over de daar lopende koeien en kalveren. Tijdens een wandeling over de weg richting Brunsting verbaasde Jan zich er over, dat er in Drenthe nog kleine bosjes bomen staan. Zijn suggestie om een boom midden in een weiland te plaatsen werd niet enthousiast opgepakt door Jan Bos.

De kippen, jonge poezen, konijnen, kalkoenen en geit werden bekeken. Dit riep bij Jan Marijnissen de herinnering op aan zijn 100 rammen en 1000 konijnen die hij vroeger heeft gehad.

Na nog een kopje koffie vertelde de inmiddels binnengekomen broer van Jan Bos over de motivatie om boer te blijven: "We zijn eigenlijk wel gek dat we het doen. Maar het is een manier van leven en niet een baan."
Jan en Ina Bos na afloop:

"Wij vinden Jan Marijnissen en Hans van Leeuwen heel aardige mensen, waar je zonder dat je er enige moeite voor hoeft te doen een gesprek mee kan voeren. Het viel op, dat Jan wist waar hij over sprak, waar wij bij veel politieke leiders wel eens vraagtekens bij zetten. Op een opmerking van Jan B. dat iets door de politiek gekomen was zei Jan M.: "De politiek bestaat niet, wist je dat?" Zo hadden wij het nog nooit bekeken. We hebben het een heel gezellige dag gevonden en we hadden gewoon het gevoel dat we een paar geïnteresseerde mensen op bezoek hebben gehad en niet een politiek leider. Dat voelt goed." De opzet van het bezoek is dus helemaal geslaagd.