Bereikbaar onderwijs in Drenthe.

19 mei 2008

Bereikbaar onderwijs in Drenthe.

Handtekeningenacties voor een OV-kaart voor MBO-studenten. Met spandoeken als “Geen OV niet OK” laten jongerenorganisaties weten achter de eisen van gratis openbaar vervoer voor scholieren te staan. Ook in de Tweede Kamer zitten fracties staatssecretaris Van Bijsterveldt van Onderwijs achter de broek om de OV-kaart te regelen. De kwestie studie en vervoer staat opnieuw in de kijker.

Goed onderwijs, een geschoolde beroepsbevolking en een hoog niveau van wetenschappelijke instituten vormen de basis van onze welvaart. Het zou goed zijn voor de werkgelegenheid in het Noorden van het land als er een schepje bovenop kan op het vlak van kennis en kunde, laten deskundigen weten. Allerlei projecten in het onderwijs lopen om jongeren te interesseren voor werken in het toerisme, in de dienstverlening, in de zorg of bij de politie. Dat is prima.

Voor de praktische kant van studie is vaak iets minder aandacht. Want hoe worden jongeren en hun ouders in staat gesteld om deel te nemen aan het onderwijs dat het beste bij hen past? Wie betaalt de boeken, de excursies, de reiskosten?
De regering heeft nog steeds geen invulling gegeven aan de belofte om schoolboeken gratis te maken. De scholen vragen soms torenhoge bijdragen voor het schoolfonds. En de toelagen die ouders voor hun kinderen ontvangen laten weinig ruimte om het vervoer naar school te betalen.

En zeker in Drenthe is het vervoer naar school van belang. Middelbare scholen zijn relatief dun gezaaid. Bepaalde vormen van voortgezet onderwijs zijn slechts in de grotere steden aanwezig. VWO-leerlingen kunnen bijvoorbeeld tot het derde jaar in Diever zelf terecht. Voor het vervolg van de opleiding dient men uit te wijken naar Meppel, Steenwijk of Assen.

Ook in Drenthe staan ouders en leerlingen met een minder brede beurs met de rug tegen de muur. Natuurlijk is de toekomst van een kind het allerbelangrijkste. Maar als je wat verder van school afwoont, kunnen de kosten van het vervoer zomaar in de honderden euro’s lopen. Dat geldt niet alleen voor MBO-ers. Maar ook voor scholieren die wat verder van de scholengemeenschap afwonen. Praktisch gezien zijn de kosten van een buskaart een belangrijke drempel in de schoolkeuze. Uit onderzoek blijkt dat als oorzaak van vroegtijdig schoolverlaten de hoge kosten van het OV regelmatig wordt genoemd.

Vorig jaar kreeg de SP in de Drentse Staten steun voor een motie om te onderzoeken wat het zou kosten om het OV te vergoeden voor schoolgaande en studerende jongeren. Inmiddels zijn de resultaten van het onderzoek bekend. De SP pleit er daarom voor dat de provincie werk gaat maken van een OV-kaart voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar die tien kilometer van hun onderwijsinstelling wonen. De provincie gaat immers over het Openbaar Vervoer, de noordelijke kennis economie moet versterkt en partijen in het Drents parlement zeggen oog te hebben voor de sociale kant van onze provincie.

Het is tijd om spijkers met koppen te slaan. Natuurlijk moet de regering met regelingen komen. Zo niet, dan is die OV-kaart een taak van de provincie voor het komend schooljaar. Laat zien dat het kan!

Philip Oosterlaak